Vinger aan de pols: leefbaarheid van de kernen Zundert en Rijsbergen

In het GVVP staat ook het project ‘verrichten van een tracéstudie zuidelijke verkeersontsluiting Zundert’. Dit onderzoek is al klaar. Het draaide om het doortrekken van de randweg aan de zuidzijde van Zundert. Vraag is of dat een haalbare en goede oplossing zou kunnen zijn voor verschillende verkeersopgaven:

  • het beperken van het (vracht)verkeer door Zundert (het centrum en de woonwijken);

  • het daarmee vergroten van de leefbaarheid en verkeersveiligheid;

  • het verbeteren van de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen.

Er ligt nu pas een deel van de randweg. Dat komt door geldgebrek in het verleden. Hierdoor lopen de verkeersstromen anders dan oorspronkelijk gedacht.

De gemeenteraad besloot om voor nu nog geen extra onderzoek te doen naar de ‘zuidelijke randweg’. Klik hier voor het onderzoek: Zuidelijke Verkeersontsluiting Zundert. De reden voor dit besluit, is dat de noodzaak niet duidelijk naar voren komt. De inrichting van de Prinsenstraat kan beter. Toch leiden de verkeersstromen hier nu niet tot regelmatige of blijvende opstoppingen of vertraging. Mocht het iets drukker worden, zal dit beeld niet veranderen.

We richten het vizier nu op het aanpakken van de belangrijkste knelpunten. Die staan in het GVVP. Bewoners en vertegenwoordigers aan de zuidzijde van Zundert zien veel voordelen in de aanleg van het tracé. Dat blijkt uit de tracéstudie. De gesprekken en antwoorden op het vragenonderzoek van de Omgevingsvisie onderstrepen dit. Daarom houden we de komende jaren de vinger aan de pols. Is een zuidelijke verkeersontsluiting (en daarmee het doortrekken van de randweg) gewenst?

Ook voor Rijsbergen vraagt het doorgaand verkeer om onze aandacht. Het gaat om het verkeer over de Sint Bavostraat en Risten, door de kern. Dit heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid en veroorzaakt verkeersoverlast (geluid en luchtkwaliteit). Het zorgt ook dat het (winkel)centrum niet gezellig is en dat ook niet kan worden. Ook voor Rijsbergen houden we daarom de komende periode de vinger aan de pols. Hoe ontwikkelt de verkeersdrukte en -veiligheid zich? In het GVVP staan de belangrijkste punten, zoals het terugbrengen van de snelheid op de Risten. We gaan aan de slag met maatregelen daarvoor.