3. Werken aan een veilig en toegankelijk buitengebied

Zundert heeft een groot buitengebied met een belangrijke rol voor de landbouwsector. Die heeft de laatste decennia een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dit heeft gevolgen voor de verkeerssituatie in het buitengebied. Tractoren en (zelfrijdende) machines worden steeds groter. De wegen in het buitengebied zijn hier niet altijd op ingericht. Ook de logistiek rond de agrarische bedrijven is veranderd en toegenomen.

Dat botst dan ook regelmatig met het recreatieve gebruik van het buitengebied. Fietsers en wandelaars hebben steeds meer last van de drukte op de weg met grote voertuigen. Dat geldt ook voor ervaren inwoners van het buitengebied. Daarnaast zijn veel wegen in het buitengebied nog niet ingericht als 60 kilometer-zone terwijl ze al wel zo in het geldende categoriseringsplan staan.

De komende jaren gaan we ook op die plekken de snelheid verlagen. Dit is nodig omdat er relatief veel ernstige ongevallen gebeuren in het buitengebied. Aan de andere kant heeft het landbouwverkeer veel last van snelheidsremmende maatregelen. Het hindert de logistiek. Bijvoorbeeld: het vervoer van zachtfruit over wegen met drempels schaadt de vruchten.

Ook in het buitengebied streven we naar nul ernstige verkeersslachtoffers, zowel bij dagelijkse verplaatsingen als bij recreatieverkeer. Met onze maatregelen willen we het economisch functioneren van de bedrijven in het buitengebied zo min mogelijk in gevaar brengen. Klik hier voor uitwerking in het GVVP. We gaan hiermee aan de slag via:

  • Het verbeteren van de verkeersveiligheid in het buitengebied. Dat doen we door de maximumsnelheid op niet-doorgaande wegen te verlagen.

  • Wegen en verkeersremmende maatregelen af te stemmen op de behoefte van het landbouwverkeer.

  • Het doen van een onderzoek naar de ontwikkeling van recreatieve routenetwerken.

Een goed voorbeeld van dit laatste, is het doortrekken van de recreatieve route naar België. Een deel daarvan gaat langs de Aa of Weerijs. Een ander voorbeeld is het doortrekken van het fietspad dat bij de Bakkerbrugstraat stopt, naar Wernhout. Deze laatste nemen we mee in een van de gebiedsvisies van de pilot Vitaal Buitengebied. Het belangrijkste punt is het verbeteren van de kwaliteit van bestaande routes. Dat kan door het verhogen van de verkeersveiligheid en het gemak van de routes. Ook sociale veiligheid is een punt van aandacht. Een belangrijk deel van de onverharde wegen blijft onverhard omdat de oude zandpaden onderdeel zijn van ons cultuurhistorisch erfgoed.